Ce (ne) facem cu pofta de dulce?

Trebuie sa renunti definit la zahar! Te vei ingrasa daca vei consuma zahar! Zaharul te imbolnaveste! Zaharul iti creaza dependenta! Zaharul te imbatraneste! (1)

NUUUUUU! Nu este adevarat atata timp cat nu uiti un lucru: ZAHARUL este un CONDIMENT si nu trebuie sa facem abuz de el. De fapt este cel mai vechi condiment din lume (2). Dar se pare ca am uitat acest lucru, iar industria alimentara il foloseste in cantitati necorespunzatoare tocmai pentru a crea o oarecare dependenta fata de un anumit aliment. Zaharul creste apetenta consumatorului fata de un anumit aliment. Este si normal! Este un gust cu care noi ne nastem; este singurul gust pe care il cunoastem si il preferam cand suntem bebelusi pentru ca laptele matern este dulce (3).

shutterstock_147309008

Zaharul este un carbohidrat cu indice glicemic mare, cu impact insulinic mare, care nu ne face decat sa ne dorim si mai mult… zahar. Dar despre tot ce inseamna carbohidrat, efectul insulinic si raspunsul organismului la acestea am vorbit intr-un articol trecut. (vezi aici)

Zaharul se regaseste sub mai multe forme si denumiri. Exista zahar in paine, orez, paste, legume, fructe, seminte, lapte. Se poate regasi sub diferite denumiri: glucoza, zaharoza, lactoza, fructoza, maltodextrina, zahar de artar, sorbitol, polimeri de glucoza, dextroza, etc.

Care este cantitatea recomandata de zahar (4)

American Heart Association recomanda un consum maxim de 6 lingurite pentru femei si un consum de 9 lingurite pentru barbati pe zi. Din nefericire aceste cantitati nu sunt respectate si sunt inregistrate valori alarmante, ajungand pana la o medie de 22 de lingurite/zi, in America, conform statisticilor efectuate.

Cum ne afecteaza consumul de zahar necorespunzator (5)

Atunci cand consumam o cantitate necorespunzatoare de zahar, papilele gustative, creierul si stomacul intra in alerta. Papilele gustative sunt chimoreceptori ce transmit semnale electrice catre creier pentru a se putea identifica gustul alimentului ingerat. Dupa identificarea gustului de dulce, creierul asociaza aceasta informatie cu o energie pentru organism disponibila imediat. In acest moment se elibereaza dopamina, neurotransmitatorul responsabil cu starea de bine, cu placerea si care duce la activarea sistemului de recompense din creier. Prin aceasta activare, creierul “tipa de placere” si cere sa se repete actiunea de alimentare cu dulce. Activarea sistemului de recompense este asemanatoare procesarii substantelor care dau dependenta, cum ar fi alcoolul si nicotina (6). Apare astfel un efect de domino, in care cererea de dulce este permanenta. Centrii gustului de dulce exista si la nivelul stomacului, centri ce vor transmite creierului informatia de satietate si deci de energie imediata.

Desi consumul de zahar face creierul sa “tipe” de placere, iar organismul nostru va cere ajutor pentru ca va fi supus unui efort si stres mare, pentru ca va trebui sa faca fata cantitatii considerabile de zahar.

Efectele consumului necorespunzator de zahar (7, 8, 9)

Efectele ating multe arii si sunt alarmante. Sunt precursoarele multor patologii ajungand sa ne afecteze in mod negativ si ireversibil viata.

Cele mai alarmante efecte apar ca urmare a consumului mare de zahar rafinat, acel zahar care isi pierde orice fel de calitate nutritionala in urma procesului de procesare.

Dintre consecintele consumului necorespunzator, amintim:

  • Obezitatea
  • Diabetul de tip 2
  • Boli cardiovasculare
  • Dereglari ale metabolismului lipidic
  • Dereglari digestive
  • Insomnia
  • Demineralizarea organismului din cauza efectului sau acidificant ( calciu cu influente negative asupra oaselor si dintilor, magneziu si potasiu, esentiale pentru buna functionare a sistemului cardiac)
  • Scaderea imunitatii
  • Stresarea pancreasului prin producerea prea multor enzime
  • Afectarea ficatului prin dereglarea functiei de detoxifiere favorizand astfel acneea, problem ale pielii, hipertensiunea arterial
  • Incetinirea fluxului sangvin favorizand imbatranirea, aparitia ridurilor, uscarea pielii
  • Afectarea procesului cognitiv
  • Afectarea secretiei de leptina – hormonul responsabil cu transmiterea starii de satietate catre creier

De ce avem pofta de dulce (10)

Exista mai multe motive din cauza carora avem aceasta stare, care poate fi chiar foarte intensa uneori. Important este sa identificam in mod corect sursa starii si sa avem motivatia necesara sa o combatem. Dintre cauzele principale enumeram:

  • Alimentarea necorespunzatoare cu o cantitate mare de zahar
  • Deficiente minerale
  • Cantitate necorespunzatoare de proteina, o cantitate prea mica in alimentatia zilnica
  • Cauze genetice – pot exista dereglari ale hormonului grelina, hormonul responsabil cu transmiterea senzatiei de foame; s-a constatat ca persoanele cu o astfel de dereglare sunt persoane care consuma mai mult zahar si alcool.

Ce putem face pentru diminuarea/eliminarea poftei de dulce

Pentru a putea aplica aceasta actiune, trebuie sa avem o abordare holistica tinand cont de aspectele alimentare, sociale, motivationale. Trebuie sa exista acest cumul de factori pentru a ne putea atinge acest obictiv.

  • inlocuiri sanatoase : fructe, ciocolata neagra peste 80% – ai grija la cantitate. Sunt bune in cantitati mici, in cantitati mari aduc un aport caloric prea mare. O alta inlocuire sanatoasa este cea a zaharului cu stevia
  • adaugarea in alimentatie a alimentelor cu indice glicemic mic/mediu si a acelor alimente care pot regla nivelul glucozei din sange si echilibrarea insulinei. Ne folosim aici de proteina de calitate, din sursa sigura si bio, de grasimi bune (avocado, cocos, migdale, etc) si de fibre din legume, oleaginoase, seminte
  • redu progresiv cantitatea de zahar pentru a nu te frustra si pentru a-ti pastra motivatia
  • nu sari peste mese; ai nevoie de o stare de satietate, nu de foame
  • bea apa cu lamaie cat mai des;
  • fa exercitii fizice corespunzatoare: cu greutatea corpului, cu gantere, intervale, yoga, pilates. Atentie – exercitiile cardio continue iti accentueaza aceasta stare de sugar craving.
  • foloseste scortisoara – aceasta ajuta la blocarea zaharului in digestie
  • suplimente de crom, – daca vezi ca nu ai reusit prin alimentatie, verifica mineralizarea organismului, exista posibilitatea sa ai o lipsa de crom
  • complex de B-uri – este ansamblul de vitamine care actioneaza la nivelul tesuturilor nobile (nercos si hepatic) asigurand astfel buna functionare a organismului, asimilarea corespunzatoarea a mineralelor si vitaminelor si deci o digestie optima, cu impulsuri corespunzatoare
  • probiotice – vor inlesni procesul de digestie indepartand bolul alimentar care alimenteaza starea de craving (starea poftei de dulce)
  • gaseste-ti o preocupare, ia-ti un prieten cu care sa vorbesti si care sa te ajute in obtinerea obiectivului tau.
  • citeste eticheta produselor cumparate – vei avea surpriza sa constanti ca majoritatea alimentelor au zahar adaugat; tine cont de aceste cantitati in consumul zilnic, incearca sa gasesti produse fara acest adaos, chiar daca sunt mai scumpe, per total beneficiile tale vor fi mai mari

 Nu este greu! Important este sa-ti doresti sa duci o viata echilibrata si sanatoasa. Gaseste-ti motivatia!

Bibliografie și alte surse de informare

LEAVE A COMMENT

home-transformari

Transformari

Programele limitless schimba in bine corpul si spiritul. Dar mai ales perceptia despre sine.

Reusitele altora
home-povesti

Povesti

Motivatie si inspiratie. De la nutritionisti, psihologi, antrenori sau simpli oameni extraordinari.

Blog
home-transformatori

Transformatori

In filmul de transformare a vietii tale, limitless este regizorul, iar tu este vedeta.

Action

Incepe azi.

Completeaza formularul si vei fi contactat pentru a programa o vizita si a incepe experienta limitless in orasul tau.