raul purima_crop

Interviu cu Raul Purima, antrenor Limitless in Sibiu

Raul se declara indragostit de sport si de natura – ii si este foarte usor sa faca miscare in natura in zona Sibiului. A practicat fotbalul peste 15 ani, a fost si salvamar in SUA, dar o accidentare i-a schimbat viata, devenind antrenor de fitness. Ii place sa schimbe viata celor cu care lucreaza cu ajutorul sportului si se foloseste foarte mult de exemplul lui personal. Considera ca trebuie sa existe incredere reciproca intre antrenor si client, iar acesta sa constientizeze ca antrenorul personal este acolo doar pentru el.

Cum ai ajuns sa practici sport si ce te-a motivat sa continui?

Tatal meu a fost sportiv de performanta si, inca din copilarie, m-a indrumat spre diverse sporturi. Am practicat inotul, gimnastica, karate si am ramas la fotbal pentru mai bine de 15 ani. Visul meu a fost sa devin fotbalist de performanta, dar in urma unei accidentari am fost nevoit sa renunt. Asa am descoperit lumea fitnessului si m-a cucerit instantaneu. La inceput am participat la diferite conventii internationale si apoi am inceput sa urmez diverse clase si cursuri cum ar fi Steel Programs, Spinning, Wellzone Fitness Academy. Astazi, sa fiu sincer, nu cred ca as mai putea trai fara sport si pot spune ca a devenit un stil de viata.

Cat este motivatie si cat este ambitie in practicarea unui sport? Care din cele doua este mai importanta dupa parerea ta?

Atat principiul motivatiei, cat si ambitia sunt esentiale in practicarea unui sport de performanta si nu numai, dupa parerea mea. Chiar si in viata de zi cu zi: fara ele nu poti sa cresti, sa te autodepasesti, sa ajungi acolo unde ti-ai propus.

In cariera ta de antrenor, care este momentul pe care il consideri un succes, un exemplu pe care il dai celor cu care lucrezi?

La 25 de ani am suferit o interventie chirurgicala destul de serioasa care mi-a incheiat cariera de fotbalist, iar doctorii nu-mi mai dadeau mari sanse sa continuu sa fac sport. Dupa aproape 7 luni de pauza am inceput usor-usor sa fac miscare. La inceput mi-a fost foarte greu deoarece m-am ingrasat vreo 20 kg, dar nu am incetat sa cred ca voi reveni la forma dinainte. Cu pasi mici am reusit sa revin la greutatea dinainte de operatie si chiar sa am o forma sportiva mai buna, as putea spune. De aceea consider ca propriul exemplu poate fi cea mai buna motivatie pentru persoanele cu care lucrez.

De ce ar trebui sa ne apucam sa facem sport?

Inca din antichitate s-a folosit sintagma “Mens sana in corpore sano”, adica “o minte sanatoasa intr-un corp sanatos”. Este foarte important sa practicam un sport, sa facem miscare, sa nu fim sedentari, pentru ca miscarea, pe langa o dieta adecvata, ne ajuta sa avem un stil de viata sanatos. Mai ales acum cand pot spune ca la orice colt de strada gasesti cate o sala de fitness, un studiou de aerobic sau de cycling – asa ca nu avem scuze si putem sa ne rupem din programul nostru oricat de incarcat ar fi el, macar o ora de trei ori pe saptamana.

Care sunt cele 5 sfaturi pe care le dai celor cu care lucrezi?

Totul depinde de personalitatea fiecarui om cu care lucrezi. Tu, ca antrenor personal, trebuie sa te mulezi pe personalitatea fiecarui client al tau. Este foarte important sa existe o anumita chimie intre antrenor si client, sa existe incredere reciproca si clientul sa constientizeze ca antrenorul personal este acolo doar pentru el. Clientul trebuie sa respecte si sa accepte programul facut de antrenorul sau, dieta data de acesta. Clientul trebuie sa fie sincer cu el si cu antrenorul, perseverent si sa aiba rabdare pentru ca un obiectiv nu se atinge asa de usor. Nu in ultimul rand, pe cat posibil incerc sa-i conving pe clientii mei sa nu foloseasca “suplimente alimentare” pentru ca din punctul meu de vedere nu sunt ajuta cu nimic, ba mai mult, unele iti fac rau si asta nu o spun doar eu, ci si doctorii cu care vorbesc si la care apelez pentru sfaturi si indrumari.

Care a fost cel mai bun feedback pe care l-ai primit de la un client? Dar cel mai urat? Cum ai reactionat la acesta din urma?

In urma cu mai bine de un an a venit la sala unde lucrez o doamna trecuta de prima tinerete, sedentara, la recomandarea unei prietene. Ea voia sa ma intrebe daca la varsta ei mai poate face miscare. Dupa ce am stat de vorba cu ea, am acceptat provocarea de a o face sa se apuce de sport. Chiar daca, la inceput, a fost foarte greu pentru ea, nemaifacand miscare niciodata, a reusit o transformare incredibila, fiind o femeie foarte ambitioasa. Acum, dupa mai bine de un an, colaborarea contina si pot spune ca respectiva doamna se misca mai bine decat unele adolescente de 18 ani. Nu de mult mi-a spus: “Raul, ai reusit sa-mi schimbi viata si iti multumesc pentru asta”.

Acesta pot spune ca a fost cel mai frumos feedback care l-am primi, iar la polul opus, in cadrul orelor de group aerobic, a fost o doamna care s-a plans managerului ca am strigat la ea. Dupa ce am vorbit cu managerul, am incercat sa iau legatura cu dansa si sa-i explic ca m-a inteles gresit si ca asa am incercat eu sa o motivez, ca nu am nimic personal cu ea si ca daca ea considera ca am gresit, imi cer iertare pentru comportamentul meu. In cele din urma respectiva doamna mi-a acceptat scuzele si a inteles ca nu am strigat la dansa cu rautate.

Pe repede-nainte, cum arata o zi din viata ta?

De luni pana vineri imi incep activitatea la sala in jurul orei 7. Asta inseamna ca ma trezesc la ora 6, imi prepar micul dejun si apoi plec spre sala unde am clase si apoi personal training. La pranz revin acasa, imi pregatesc ceva de mancare, dupa care incerc sa ma odihnesc macar o ora. Pe la ora 17 plec spre sala unde am clase pana pe la ora 21 apoi vin spre casa, mananc ceva si ma pun la somn… Cam asa arata o zi obisnuita din viata mea. Iar in week-end incerc sa-mi petrec cat mai mult timp alaturi de familia mea: sa calatoresc, sa vizitez diverse locuri, sa ies cu prietenii, pe cat posibil sa ma destind si sa ma detasez de sala si, bineinteles, sa-mi incarc bateriile pentru saptamana care urmeaza.

Dar planul alimentar pentru o zi activa?

Pe cat posibil, incerc sa am  5 mese pe zi: 3 mese principale, 2 gustari sanatoase intre si sa beau minim 4-5 l de lichide pe zi. Dimineata, in general, beau  un shake (lapte, musli, chia, goji, nuci, oua de prepelita, banana sau fructe de padure), apoi ca gustare un fruct sau un iaurt, la pranz mananc in general carne de pui sau peste si o salata sau orez integral, paste integrale, broccoli. Dupa vreo 3 ore mananc din nou un fruct sau o mana de seminte (migdale, caju, nuci), iar seara, cand ajung de la sala, imi fac o salata cu ton sau o carne slaba (piept de pui, curcan, pastrav), ceva usor.

Cu ce iti umpli timpul liber?

Imi place foarte mult sa calatoresc, sa descopar locuri noi, obiceiuri noi si pentru toate acestea imi dedic weekend-ul sau concediul. Iarna imi place sa merg la munte cu familia sau cu prietenii, sa practicam sporturi de iarna, sa mergem la o cabana. Iar vara, pe cat se poate sa merg la mare, la piscina, la gratar, la iarba verde – sa nu stau acasa, sa evadez. Imi place foarte mult sa-mi petrec timpul liber in natura si in special la mare – acolo simt eu ca ma incarc, ca imi refac fortele.

Daca se intampla, totusi, in timpul liber sa stau in casa din diverse motive, imi place sa ma uit la filme sau sa invit prietenii la mine si sa petrecem timp impreuna.

Daca ar fi sa schimbi ceva la tine din punct de vedere al formei fizice, ce ti-ai recomanda?

Dupa cum am mai spus, acum 5 ani am suferit o interventie chirurgicala care ma impiedica sa fac exercitii de hipertrofie musculara. Daca as putea sa schimb acest lucru, l-as face cu drag pentru ca am vazut ca imaginea vinde foarte mult si, pentru un instructor / antrenor personal, imaginea conteaza enorm de mult. Insa, eu incerc sa compensez aceasta deficienta prin cunostiinte si prin relationarea cu clientii mei.

Spune-ne care sunt cele 5 lucruri care nu ar trebui sa lipseasca din geanta noastra de sport.

  1. pantofi sport – incaltarile pe care le porti in sala sunt foarte importante. Investeste intr-o pereche de adidasi confortabili, poate cu pernute de aer, care sa fie comozi si sa nu te jezeze. De asemenea, trebuie sa fie de calitate pentru a nu fi nevoit sa mai cheltui bani pentru asa ceva prea curand.
  2. slapi pentru dus – indiferent de cat este de curat vestiarul sau baia salii de fitness, ia-ti la tine de fiecare data o pereche de slapi pe care o porti atunci cand te schimbi si mai ales atunci cand faci dus pentru a nu pleca acasa cu eczeme sau cine stie ce ciuperci.
  3. prosop – majoritatea salilor de fitness iti ofera prosop, dar nu se compara cu cel pe care il aduci de acasa. Ai grija doar sa-l speli dupa fiecare utilizare.
  4. echipament de sport – sa fie de calitate, nu faci parada modei la sala, asa ca opteaza pentru unul confortabil si lejer. Aici includem si lenjeria intima si sosetele de schimb.
  5. gel de dus, sampon si, bineinteles, sticla de apa – desi multe centre de fitness iti ofera la baie sampon sau gel de dus, nu este asa de indicat sa-l schimbi foarte des. Nu ezita sa-ti aduci de acasa si apa care este foarte importanta pentru hidratatea din timpul si de dupa antrenamente.

Care sunt sunt sursele tale de informatie si inspiratie atunci cand e vorba de pregatirea fizica?

Traim in secolul vitezei si suntem la un click distanta de orice informatie, asa ca internetul este o sursa de inspiratie  foarte importanta cand vine vorba despre pregatirea fizica sau orice altceva subiect doresti sa cauti. Pe langa internet sunt o multime de carti in domeniu scoase de diferiti oameni de stiinta, profesori, sportivi de performanta, antrenori de la care te poti inspira si cu ajutorul carora te  poti cultiva. In ultimul timp au inceput sa se tina si in Romania diverse seminarii pe teme care tin de fitness sau conventii nationale si internationale la care poti participa si de la care poti pleca cu informatii si idei noi. Nu in ultimul rand, avem si cursurile de formare profesionala tinute de diverse scoli de fitness .

Care este urmatorul tau pas in cariera de antrenor?

In cariera mea de instructor sportiv / antrenor personal consider ca sunt inca la inceput si mai am foarte multe lucruri de invatat. Trebuie sa fiu la zi cu tot ce apare pe piata, cu tot ce este nou si in trend sa spun asa. Momentam sunt ca un burete, vreau sa absorb cat mai multa informatie si cunostinte, iar pe viitor imi doresc sa ajung sa am afacerea mea, sala mea si sa ajung sa lucrez pentru mine daca pot spune asa.

LEAVE A COMMENT

home-transformari

Transformari

Programele limitless schimba in bine corpul si spiritul. Dar mai ales perceptia despre sine.

Reusitele altora
home-povesti

Povesti

Motivatie si inspiratie. De la nutritionisti, psihologi, antrenori sau simpli oameni extraordinari.

Blog
home-transformatori

Transformatori

In filmul de transformare a vietii tale, limitless este regizorul, iar tu este vedeta.

Action

Incepe azi.

Completeaza formularul si vei fi contactat pentru a programa o vizita si a incepe experienta limitless in orasul tau.